when something....ko fikir???

Tuesday, January 20, 2009

Awas HIV

Sila baca artikel berikutmengenai orang yang HIV positif seronokmenyebarkan virus HIV. Ianya pernah keudara di dalam Televisyen Thai di manapesakit HIV ditangkap didakwa, tapi apagunanya, beliau telah merosakkan ramaiorang awam yang tak berdosa.Jadi silaberhati-hati...

Beberapa tempatberbahaya dan kebarangkalian menemuijarum penyuntik yang telah digunakanpenagih :-

1. Di kawasan pantai. Apabila anda berjalandi pantai sila pakai selipar atau kasut,ada penagih dadah yang melakukanaktiviti di tepi pantai danmenimbusjarum penyuntik di dalam pasir.Penyuntik ini kemudiannya terdedahakibat ombak.

2. Di kawasan permainan kanak-kanak. Satulagi kawasan pilihan penagih.Terdapat kes diAustralia di mana kanak-kanak yang takberdosa telah tercucuk jarum penyuntikapabila beliau turun daripada papanlunsur kemudiannya didapati HIVpositif.

3. Di panggung wayang. Sila pastikan kerusiyang anda duduki. Kes yang terjadi apabilaseorang perempuan duduk di kerusibeliaudan terasa sesuatu benda mencucuk.Beliau berdiri dan mendapati adapenyuntik dan nota berbunyi "Welcome tothe real world, you are now HIVpositive'. Doktor telah memeriksa jarumtersebut mengesahkan ianya terdapatvirus HIV. Ianya berlaku di Hawai jadiberhati-hati... .

4. Di Georgia. Florida , ada kes menunjukkanpesakit HIV meletakkan penyuntik didalam tempat mengembalikan syiling,mesin air minuman... jadi pastikan bilaanda membeli air atau kandi, perhatikanbetul-betul tempat mengembalikan wangsyiling... .mungkin terdapat jarumpenyuntik di dalamnya.

5. Di restoran Burger King, pesakit HIV yangjuga pekerjanya meletakkan sedikitdarah di dalam burger mencampurkan denganmayonis dan salad. Ianya seperti sos.Jadi cuba jangan pesan burger denganmayonis sos Order di tempat lain. Ini adalah nyawa anda.

*Sila 'forward'maklumat ini sebanyak mungkin kepadaorang lain, especially orang yang andacintai, anak anda dan sesiapa saja...

**info dari Dr Yasmin Anum Mohd Yusof
Associate Professor Head Dept. of Chemical Pathology
School of Medical Sciences USM,
Kubang Kerian, Kelantan , MALAYSIA

No comments: